En aquest post us parlaré de la tramvia modern que recorre el centre històric
de Istanbul (en blau al mapa). Aquest tramvia va estar inaugurat el juny de 1992 amb un
recorregut de 28 quilòmetres. És comparable al retrobament amb el tramvia que
ha viscut la ciutat de Barcelona.
La importància d’aquest tramvia ha sigut la de gestionar el transport
intern del centre de Istanbul. Serveix de connexió amb els transports públics
del tren europeu a la estació de Sirkesi; recull la gent, que ve de la banda asiàtica
i van a treballar al centre, als grans molls de ferri de Eminönu, Karakoy i
Kabatas; i, als seus extrems, a Kabatas al nord i Bagcilar al sud-est, es connecta
amb la xarxa metropolitana d’autobusos. Kabatas és el node principal de
connexió a on van a parar el tramvia, el ferri d’Àsia, els autobusos i el
funicular que et puja a la plaça de Taksim a on el metro connecta amb la zona
financera.
Aquests transbords es poden fer de manera ràpida i barata, el segon viatge
val la meitat, gràcies al sistema integrat de prepagament de l’aparell magnètic
anomenat “akbil”.
El tram té una freqüència de 2 a 15 minuts i mou grans masses de població a
través del casc històric i evita el col·lapse que suposaria fer passar la xarxa
d’autobusos per els carrers estrets i serpentejants per on passa. També resol
el problema geogràfic de topografia i travessar el golf de la Banya d’Or que fa
casi impossible una línia de metro subterrani. És una solució intel·ligent,
ràpida i agradable de moure’s pe Istanbul.