jueves, 12 de enero de 2012

Xarxes d'Istanbul

La estructura de Istanbul, una gran metròpoli de més de 13 milions d’habitants, és molt variada i extensa. La ciutat té uns barris cèntrics molt densificats a on hi han la majoria de comerços i vida cultural. Després té una molt extensa area metropolitana de baixa densitat i entorns anodins.


Hi han dues grans rondes que circumval·len els barris antics i lliguen la part occidental amb la oriental a través dels dos grans ponts elevats. La principal manera d’anar d’un barri a l’altre és agafar els autobusos (otobus) que circulen per les vies importants, normalment en les valls entre turons. És tant complexa i canviant la xarxa d’autobusos que no hi ha un plànol oficial, només he trobat un plànol de paper que només s’intueixen els recorreguts principals.

També es poden agafar els dolmus (literalment, plens a vesar) que són furgonetes que no es mouen fins que estan plenes i que connecten amb molta rapidesa tots els centres dels barris.





La xarxa que més caracteritza el gran centre d’Istanbul és la dels ferris del Bòsfor unint els grans nodes com Besiktas, Eminonu, Uskudar o Kadikoy. Tot el dia van a banda i banda. Generen un moviment constant a l’estret i dibuixen la ciutat no construïda.